Zróżnicowanie terytorialne regionalnego produktu turystycznego na przykładzie szlaków kulinarnych w Polsce

Main Article Content

Agnieszka Borowska


Słowa kluczowe : produkty regionalne, turystyka wiejska, obszary wiejskie
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia turystyki kulinarnej na przykładzie szlaków kulinarnych w Polsce z uwzględnieniem ich zróżnicowania terytorialnego. Zwrócono uwagę na potencjał żywności regionalnej w rozwoju produktów turystycznych zwłaszcza na obszarach wiejskich w kraju, z uwzględnieniem ich identyfikacji i promocji poprzez lokalne instytucje prywatne i publiczne. W opracowaniu wykorzystano źródła informacji pochodzące z baz danych Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW), regionalnych organizacji turystycznych, urzędów marszałkowskich i urzędów miast oraz oficjalnych stron internetowych LGD i szlaków. Opracowanie zostało zrealizowane w ramach projektu badawczego grantu NCN Nr 3745/B/H03/2011/40. W analizie problemu badawczego wykorzystano metodę opisową.

Article Details

Jak cytować
Borowska, A. (2014). Zróżnicowanie terytorialne regionalnego produktu turystycznego na przykładzie szlaków kulinarnych w Polsce. Turystyka I Rozwój Regionalny, (1), 19–32. https://doi.org/10.22630/TIRR.2014.1.2
Bibliografia

Buczkowska K.: Turystyka kulturowa. Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań 2008.

Buczkowska K: Cultural Tourism – Heritage, Arts and Creativity. Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań 2011.

Czarniecka-Skubina E., Grochowicz J.: Gastronomia XXI wieku. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu” 2010, nr 19.

Hall C.M., Mitchell R., Sharples L.: Consuming places: the role of food, wine and tourism in regional development. [w:] Food tourism arround the world. Development management and markets. Red. naukowa C.M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis, B. Cambourne. Butterworth Heinemann, Oxford 2003.

Hall C.M., Mitchell R.: We are what we eat: Food, turism and globalisation. “Turism Culture and Communication” 2000, nr 2.

Hall C.M., Sharples L.: The consumption of experiences or the experience of consumption? An introduction to the turism of taste. [w:] Food tourism arround the world. Development management and markets. Red. naukowa C.M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis, B. Cambourne. Butterworth Heinemann, Oxford 2003.

Jędrysiak T.: Turystyka kulturowa. PWE, Warszawa 2008.

Kosmaczewska J.: Turystyka piwna jako nowy przejaw aktywności turystycznej w Polsce. Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań.

Kowalczyk A.: Turystyka kulinarna – ujęcie geograficzne. „Turyzm” 2005, nr 1-2. (Crossref)

Long L.: Culinary turism. The University Press of Kentucky, 2004.

Matusiak A.: Kulinarne wojaże jako element turystyki kulturowej. Dziedzictwo kulinarne Górnego Śląska. „Turystyka kulturowa” 2009, nr 2.

Przecławki K.: Socjologiczne problemy turystyki. Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.

Ridvan Yurtseven H., Kaya O.: Local Food In Local Menus: The Case of Gokceada Tourismos. “An International Multidisciplinary Journal of Tourism” 2011, vol. 6, nr 2.

Rohrscheidt A.M.: Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. GWSHM Milenium, Gniezno 2008.

Sims R.: Food, place and authenticity: local food and the susatinable turism experience. “Journal of Sustainable of Turism” 2009, vol. 17, nr 3. (Crossref)

Torres R.: Towards a better under standing of turism and agriculture linka ges in the Yucatan: Turist food consumption and preferences. “Turism Geographies” 2002, nr 4. (Crossref)

Tourists’ attitudes towards regional and local foods. Prepared for the Ministry of Agriculture, Fisheries and Food and the Countryside. Agency by Enteleca Research and Consultancy, 2000.

Widawski K.: Contemporary model of the turist value of traditionaln folk culture in Europe. [w:] Conditions of the foreign turism development in central and ekstern Europe. Turism in geographical environment. University of Wroclaw, Institute of Geography and Regional Development, Wroclaw 2006.

Widawski K.: Wybrane elementy dziedzictwa kulturowego środowiska wiejskiego – ich wykorzystanie w turystyce na przykładzie Hiszpanii i Polski. „Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego” 2011, nr 17.

Wolf E.: Culinary Tourism: A Tasty Economic Proposition. International Culinary Tourism Task Force 2002.

Yuksel A.: Managing customer satisfaction and retention. A case of turism destination. Turkey. “Journal of Vocational Marketing” 2001, nr 7(2). (Crossref)

www.agroturystyka.wrotamalopolski.pl

www.bialostockiszlakkulinarny.pl

www.cedynia.pl

www.e-grajewo.pl

www.kraina.org.pl

www.kulinarnagdynia.pl

www.kulinarnykalisz.pl

www.kulinarnypoznan.pl

www.malopolska.mw.gov.pl

www.marr.pl

www.mot.krakow.pl

www.nasliwkowymszlaku.pl

www.nowamalopolska.pl

www.podkarpackie.travel.pl

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty