Blog turystyczny jako narzędzie promocji w świadomości i ocenie młodych konsumentów

Main Article Content

Beata Pyshynskaya
Grzegorz Godlewski


Słowa kluczowe : blog turystyczny, młodzi konsumenci, promocja internetowa, blogosfera
Abstrakt
Blogosfera turystyczna jest stosunkowo silnie rozwiniętym narzędziem informacyjno-poznawczym, które może być wykorzystane także w sferze promocyjnej. Celem badańbyło określenie znaczenia i siły oddziaływania blogosfery turystycznej na decyzje wyjazdowemłodych konsumentów oraz próba odpowiedzi na pytania, czy blogi turystyczne współcześniecieszą się popularnością wśród analizowanej grupy oraz jaka jest ich relacja do innych narzędzipromocji internetowej. Badanie realizowano z wykorzystaniem metod analizy piśmiennictwa,wirtualnej etnografii oraz sondażu diagnostycznego. Internetowy kwestionariusz ankiety wypełniło101 respondentów w wieku 18–30 lat. Wyniki pokazują, że blogosfery podróżniczejnie można dziś określić jako istotnie popularnej wśród młodych konsumentów, szczególniew porównaniu z mediami społecznościowymi. Młodzi postrzegają blogi turystyczne główniejako instrument pomagający w przygotowaniu się do podróży, a nie jako lekturę dostarczającąpomysłów wyjazdowych. Za źródło inspiracji uważają je przeważnie starsi przedstawiciele pokolenia,więc tylko wśród nich mogłyby one pełnić rolę środka promocji. Postępujący rozwójblogosfery w stronę większej wizualności może jednak sprawić, że stanie się ona w przyszłościskutecznym narzędziem marketingowym dla badanego segmentu.

Article Details

Jak cytować
Pyshynskaya, B., & Godlewski, G. (2025). Blog turystyczny jako narzędzie promocji w świadomości i ocenie młodych konsumentów. Turystyka I Rozwój Regionalny, (23), 69–79. https://doi.org/10.22630/TIRR.2025.23.7
Bibliografia

Adamczyk, G. (2015). Wybrane aspekty zachowań młodych konsumentów w nowych realiach rynkowych. Handel Wewnętrzny, 1, s. 5–16.

Bartosik-Purgat, M. (2011). Kulturowe uwarunkowania zachowań konsumentów na przykładzie młodych Europejczyków. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Barwicka, A. M. (2018). Świadomość konsumencka młodzieży. Studia Edukacyjne, 50, s. 413–423. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.50.27

Caban, J., Zielińska, D. (2020). Udział fotografii w promocji turystyki i rekreacji. Eunomia – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development, 1 (98), s. 119–127.

CBOS (2024). Korzystanie z Internetu w 2024 roku. Komunikat z badań nr 70. Pobrano z: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id=6847 (dostęp: 17.06.2025).

Chmielecki, K. (2009). Tekst w sieci obrazów. Internet jako medium zapośredniczonej komunikacji wizualnej. W: M. Filiciak i G. Ptaszek (red.). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 298–313.

Dudziak, S., Kęprowska, U. (2015). Specyfika zachowań młodzieży akademickiej na rynku usług turystycznych (na podstawie wyników badań własnych). Handel Wewnętrzny, 3, s. 47–58.

Gracz, L., Ostrowska, I. (2014). Młodzi nabywcy na e-zakupach. Warszawa: Placet.

Gregor, B., Kaczorowska-Spychalska, D. (2016). Blogi w procesie komunikacji marketingowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jakimiuk, T. (2019). Jak zostać blogerem, być popularnym i zarabiać? Pobrano z: https://jaktodaleko.pl/jak-zostac-blogerem-byc-popularnym-i-zarabiac (dostęp: 3.06.2024).

Jakubowska, M. (2018). Współpraca polskich miast z blogerami w zakresie promocji turystycznej. Studia Periegetica, 2, s. 103–117. DOI: https://doi.org/10.26349/st.per.0022.06

Kamińska, M., Krakowiak-Drzewiecka, M. (2023). Młodzi konsumenci w społeczeństwie konsumpcyjnym – wnioski z badań. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 67 (1), s. 46–63. DOI: http://dx.doi.org/ 10.15611/pn.2023.1.03

Kolasińska-Morawska, K. (2014). Perswazja komunikatów reklamowych a zachowania młodego konsumenta. Pedagogika Rodziny, 4 (4), s. 67–76.

Koturbasz, B. (2009). Multimedialne podróżopisarstwo, czyli narodziny travelebrity. Panoptikum, 8, s. 117–124.

Kowalska, M. (2017). Czynniki społeczno-kulturowe jako determinanty zachowań rynkowych młodych konsumentów. Marketing i Rynek, 4 (CD), s. 167–175.

Lojza, A., Wolniak, R. (2021). Media społecznościowe jako narzędzie komunikacji marketingowej na przykładzie serwisu Instagram. Management and Quality, 3 (3), s. 37–59.

Mazurek, G. (2008). Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu. Kraków: Wolters

Kluwer Polska. Morozova, I. (2016a). Blogosfera podróżnicza jako kanał promocji miejsc: analiza wybranych polskich blogów podróżniczych. W: D. Sokołowski, P. Tomczykowska (red.). Kreatywność w turystyce. Nowe trendy w rozwoju turystyki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 97–109.

Morozova, I. (2016b). Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorców podróży. Folia Turistica, 40, s. 119–133. DOI: http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.4022

Opolska-Bielańska, A. (2024). Psychologiczne aspekty aktywności pokolenia Z w mediach społecznościowych. Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, 12 (24), s. 109–123.

Ratajczyk, M. (2017). Changes in the Young Consumer’s Purchasing Process. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 51 (2), s. 203–210. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2017.51.2.203

Rettberg, J. W. (2012). Blogowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sowa, I. (2015). Młody konsument w wirtualnej przestrzeni. Handel Wewnętrzny, 6, s. 173–183.

Stopczyńska, K. (2016). Wykorzystanie storytelling w kreowaniu wizerunku marki w social media. Handel Wewnętrzny, 3, s. 317–328.

Szczepkowska, E. (2022). Obraz Gruzji na polskojęzycznych blogach podróżniczych i stronach internetowych. W: J. Ławski, W. Occheli (red.). Gruzja i Polska: transfer wartości kultury. Studia Interdyscyplinarne. Białystok: Temida 2, s. 373–387.

Urry, J. (2007). Spojrzenie turysty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Więckiewicz-Archacka, M. (2020). Ewolucja blogów pod wpływem ekspansji serwisów społecznościowych: Analiza w kontekście założeń genologii transmedialnej. Civitas Et Lex, 24 (4), s. 7–18. DOI: https://doi.org/10.31648/cetl.4729

Woźny, D. (2012). Uwarunkowania zachowań młodych konsumentów na rynku mebli [rozprawa doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu]. Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pobrano z: https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/287787/edition/237406?language=pl (dostęp: 3.06.2025).

Wrońska, M. (2019). Blogi jako forma komunikowania w kulturze konwergencji – raport z badań własnych. Edukacja – Technika – Informatyka, 4 (30), s. 184–191. DOI: http://dx.doi.org/10.15584/eti.2019.4.24

Wyrwisz, J. (2015). Nowoczesne instrumenty promocyjne w procesie decyzyjnym młodego konsumenta. Handel Wewnętrzny, 1, s. 314–323.

Zdrodowska, M. (2012). Popularne narracje podróżnicze – turystyczne światy przedstawione w Internecie. W: M. Górska-Olesińska (red.). Liberatura, e-literatura i... remiksy, remediacje, redefinicje. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 249–264.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty