Gospodarka cyrkularna na rynku odzieżowym i jej rolaw redukcji negatywnego wpływu fast fashion na środowiskoprzyrodniczo-społeczne

Main Article Content

Agata Balińska
Aleksandra Kondratowicz


Słowa kluczowe : fast fashion, skutki, odzież, gospodarka cyrkularna
Abstrakt
Celem artykułu jest określenie roli gospodarki cyrkularnej w minimalizowaniunegatywnych skutków powodowanych przez sektor fast fashion. W artykule przybliżonoskalę i zakres negatywnego oddziaływania fast fashion na środowisko przyrodniczo-społeczne. Wskazano, że zjawiska te mogą być minimalizowane dzięki działaniomzaliczanym do gospodarki cyrkularnej. W artykule wykorzystano metodę krytycznej analizyliteratury przedmiotu. Analiza wykazała, że skala oddziaływania branży fast fashion naprzyrodę i człowieka jest znaczna, a charakter odziaływania negatywny. Gospodarka cyrkularnapozwalająca na wydłużenie cyklu życia produktów oraz świadome postępowaniew procesie produkcji odzieży wpływają na zmniejszenie negatywnych zjawisk powodowanychprodukcją i użytkowaniem odzieży.

Article Details

Jak cytować
Balińska, A., & Kondratowicz, A. (2025). Gospodarka cyrkularna na rynku odzieżowym i jej rolaw redukcji negatywnego wpływu fast fashion na środowiskoprzyrodniczo-społeczne. Turystyka I Rozwój Regionalny, (23), 5–15. https://doi.org/10.22630/TIRR.2025.23.1
Bibliografia

ActNow for Zero Waste Fashion. Sustainable Development Goals (2019). United Nations. Pobrano z: https://www.un.org/sustainabledevelopment/blog/2019/08/actnow-for-zero-waste-fashion (dostęp: 20.05.2025).

Bartl, A., Ipsmiller, W. (2023). Fast fashion and the Circular Economy: Symbiosis or antibiosis? Waste Management & Research, 41 (3), s. 497–498. DOI: https://doi.org/10.1177/0734242X221149639

Buzzo, A., Abreu, M. J. (2019). Fast Fashion, Fashion Brands & Sustainable Consumption, Springer.

Cayaban, C. J. G., Prasetyo, Y. T., Persada, S. F., Borres, R. D., Gumasing, M. J. J., Nadlifatin, R. (2023).

The Influence of Social Media and Sustainability Advocacy on the Purchase Intention of Filipino Consumers in Fast Fashion. Sustainability, 15 (11), 8502. DOI: https://doi.org/10.3390/su15118502

Circular Economy in Fashion Industry, Sustainable Fashion EPR, UK. Reconomy. Pobrano z: https://www.reconomy.com/2024/09/03/the-state-of-the-circular-economy-in-the-fashion-industry/ (dostęp: 10.02.2025).

Consultancy.uk (2022). Kearney: Patagonia the world’s most circular fashion retail brand. Consultancy. uk. UK consulting industry platform. Pobrano z: https://www.consultancy.uk/news/31228/kearney-finds-patagonia-to-be-worlds-most-circular-brand

Dissanayake, D., Weerasinghe, D. (2021). Towards Circular Economy in Fashion: Review of Strategies, Barriers and enablers. Circular Economy and Sustainability, 2 (1), s. 25–45. DOI: https://doi.org/10.1007/s43615-021-00090-5

Drennan, K. (2015). Picking Up the Threads. Alternatives Journal, 41 (3), s. 21–23. Pobrano z: https://www.proquest.com/openview/bc7c78907165a64fff8d73e4994b8fe4/1?pq-origsite=gscholar&cbl=35934 (dostęp: 10.02.2025)

Dzhengiz, T., Haukkala, T., Sahimaa, O. (2023). (Un)Sustainable transitions towards fast and ultra-fast fashion. Fash Text, 10, 19. DOI: https://doi.org/10.1186/s40691-023-00337-9

Ellen MacArthur Foundation, Rethinking Business Models for a Thriving Fashion Industry (2022).

Pobrano z: https://ellenmacarthurfoundation.org/fashion-business-models/overview (dostęp: 18.05.2025).

Fashion’s tiny hidden secret (2019). UNEP. Pobrano z: http://www.unep.org/news-and-stories/story/fashions-tiny-hidden-secret (dostęp: 8.02.2025).

Garcia-Ortega, B., Galan-Cubillo, J., Llorens-Montes, F. J., De-Miguel-Molina, B. (2023). Sufficient consumption as a missing link toward sustainability: The case of fast fashion. Journal of Cleaner Production, 399 (1), 136678. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.136678

Gardetti, M. A. (2019). 1 – Introduction and the concept of circular economy. W: S. S. Muthu (red.). Circular Economy in Textiles and Apparel. Woodhead Publishing, Cambridge, s. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102630-4.00001-7

Hageman, E., Kumar, V., Duong, L., Kumari, A., McAuliffe, E. (2024). Do fast fashion sustainable business strategies influence attitude, awareness and behaviours of female consumers? Business Strategy and the Environment, 33 (2), s. 1081–1098. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.3545

Jones, V., Podpadec, T. (2023). Young people, climate change and fast fashion futures. Environmental Education Research, 29 (11), s. 1692–1708. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2023.2181269

Khare, A. (2019). Green apparel buying: Role of past behavior, knowledge and peer influence in the assessment of green apparel perceived benefits. Journal of International Consumer Marketing, 35 (1), s. 109–125. DOI: https://doi.org/10.1080/08961530.2019.1635553

Krukowska, M. (2022). Moda na cyrkularność. Gospodarka obiegu zamkniętego. Pobrano z: https://www.forbes.pl/biznes/gospodarka-cyrkularna-obieg-zamkniety-odpadami/7cdvc83 (dostęp: 12.02.2025).

MacGregor Pelikánová, R., Sani, M. (2023). Luxury, slow and fast fashion: A case study on the (un)sustainable creating of shared values. Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, 18 (3), s. 813–851. DOI: https://doi.org/10.24136/eq.2023.026

Manickam, P., Duraisamy, G. (2019). 4 – 3Rs and circular economy. W: S. S. Muthu (red.). Circular Economy in Textiles and Apparel. Woodhead Publishing, Cambridge, s. 77–93. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102630-4.00004-2

Myczkowska-Utrata, A. (2024). Moda cyrkularna – tempo zmian jest zbyt wolne. Pobrano z: https://ecoekonomia.pl/2024/11/27/moda-cyrkularna-tempo-zmian-jest-zbyt-wolne/ (dostęp: 12.02.2025).

Niinimäki, K., Peters, G., Dahlbo, H., Perry, P., Rissanen T., Gwilt A. (2020). The environmental price of fast fashion. Nat Rev Earth Environ, 1, s. 189–200. DOI: https://doi.org/10.1038/s43017-020-0039-9

Our vision of a circular economy for fashion (2023). Pobrano z: https://www.ellenmacarthurfoundation. org/our-vision-of-a-circular-economy-for-fashion (dostęp: 7.02.2025)

Papasolomou, I., Melanthiou, Y., Tsamouridis, A. (2022). The fast fashion vs environment debate: Consumers’ level of awareness, feelings, and behaviour towards sustainability within the fastfashion sector. Journal of Marketing Communications, 29 (2), s. 191–209. DOI: https://doi.org/10.1080/13527266.2022.2154059

Patagonia – na czym polega fenomen ekologicznej marki odzieżowej (2024). Pobrano z: https://www.sport-shop.pl/blog/patagonia-na-czym-polega-fenomen-ekologicznej-marki-odziezowej/ (dostęp: 12.02.2025).

Saha, K., Dey, P. K., Papagiannaki, E. (2021). Implementing circular economy in the textile and clothing industry. Business Strategy and the Environment, 30 (4), s. 1497–1530. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.2670

Stal, H. I., Corvellec, H. (2022). Organizing Means–Ends Decoupling: Core–Compartment Separations in Fast Fashion. Business & Society, 61 (4), s. 857–885. DOI: https://doi.org/10.1177/00076503211001856

Szewczyk, M. (2017). Szanse na rozwój gospodarki okrężnej w przemyśle tekstylno-odzieżowym. Gospodarka w Praktyce i Teorii, 3 (48), s. 57–67.

Thomson D. (2021). Modpolis. Dlaczego to, co nosimy, ma znaczenie. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

Todeschini, B. V., Cortimiglia, M. N., Medeiros, J. F. (2020). Collaboration Practices in the Fashion Industry: Environmentally Sustainable Innovations in the Value Chain. Environmental Science & Policy, 106, s. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.envsci.2020.01.003

UN launches drive to highlight environmental cost of staying fashionable (2019). UN News. Pobrano z: https://news.un.org/en/story/2019/03/1035161 (dostęp: 7.02.2025).

What Is Fast Fashion and Why Is It So Bad? (2022). Good on You. Pobrano z: https://goodonyou.eco/what-is-fast-fashion/ (dostęp: 27.02.2025).

Williams, E. (2022). Appalling or Advantageous? Exploring the Impacts of Fast Fashion From Environmental, Social, and Economic Perspectives. Journal for Global Business and Community, 13 (1). DOI: https://doi.org/10.56020/001c.36873

zatrważających statystyk dotyczących fast fashion (2024). Magazyn Biomasa. Pobrano z: https://magazynbiomasa.pl/10-zatrwazajacych-statystyk-dotyczacych-fast-fashion/ (dostęp: 20.05.2025).

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Podobne artykuły

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.