Wymiana handlowa towarami rolno-spożywczymi Polski z Litwą
Main Article Content
Słowa kluczowe
:
eksport, import, towary rolno-spożywcze, Polska, Litwa
Abstrakt
W artykule omówiono wymianę handlową towarami rolno-spożywczymi Polski z Litwą. Mimo zróżnicowania rozmiarów i struktury rynków, kraje te są dla siebie ważnymi partnerami handlowymi. Eksport produktów rolno-spożywczych z Polski na Litwę sukcesywnie rośnie. W latach 2009–2015 odnotowano wzrost wartości eksportu o 75%. W 2015 r. eksport osiągnął 537 mln euro wobec 307 mln euro w 2009 r., a import – 264 mln euro wobec 83 mln euro w 2009 r. Polska uzyskuje dodatnie saldo w handlu produktami rolno-spożywczymi z Litwą. W 2015 r. wyniosło ono 273 mln euro i było o 22% większe niż w 2009 r. Dodatnie saldo utrzymuje się dzięki przewadze eksportu nad importem zwłaszcza mięsa czerwonego i mięsa drobiowego wraz z przetworami, a także owoców i warzyw (łącznie z przetworami), kawy oraz przetworów zbożowo-mącznych. Stały deficyt występuje w handlu rybami i ich przetworami, skrobią, a także produktami mleczarskimi i żywymi zwierzętami (poza żywcem drobiowym).
Article Details
Jak cytować
Trajer, M. (2016). Wymiana handlowa towarami rolno-spożywczymi Polski z Litwą. Turystyka I Rozwój Regionalny, (6), 113–127. https://doi.org/10.22630/TIRR.2016.6.26
Bibliografia
Kosior A., Grela M., Bierut B.: Sytuacja gospodarcza w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Instytut Ekonomiczny NBP, nr 2/16, lipiec 2016 r.
Krumins J.: Demographic challenges for societies on the Eastern shore of Baltic Sea, CBEES Annual Conference „Baltic Sea Region and Eastern Europe: A new generation on the move", Stockholm, December 4-5, 2014.
OECD, 2016. OECD Economic Surveys. Lithuania. Overview. March 2016.
Portal Statystyczny Republiki Litewskiej, www.osp.stat.gov.lt.
www.lithuania.trade.gov.pl.
Statystyki
Downloads
Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Podobne artykuły
- Anna Sammel, Rola agroturystyki w zrównoważonym rozwoju obszarów wiejskich w Polsce , Turystyka i Rozwój Regionalny: Nr 6 (2016)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Bartłomiej Trajer, Marzena Trajer, Koncepcja smart villages w rozwoju obszarów wiejskich , Turystyka i Rozwój Regionalny: Nr 15 (2021)
- Bartłomiej Trajer, Marzena Trajer, Innowacyjność wobec wyzwań współczesności , Turystyka i Rozwój Regionalny: Nr 14 (2020)
- Marzena Trajer, Krystyna Krzyżanowska, Rolnictwo ekologiczne w Polsce i perspektywy jego rozwoju w kontekście PROW 2014–2020 , Turystyka i Rozwój Regionalny: Nr 8 (2017)
- Bartłomiej Trajer, Marzena Trajer, Wspieranie innowacji w sektorze rolnym , Turystyka i Rozwój Regionalny: Nr 10 (2018)
- Marzena Trajer, Maja Trajer, Grupy producentów rolnych jako forma przedsiębiorczości zespołowej rolników , Turystyka i Rozwój Regionalny: Nr 4 (2015)
- Marzena Trajer, Maja Trajer, Kampanie promocyjne i informacyjne na rynku mięsa współfinansowane w ramach wspólnej polityki rolnej , Turystyka i Rozwój Regionalny: Nr 2 (2014)
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.