Postrzeganie innowacyjnych produktów turystyki wiejskiejprzez studentów uczelni warszawskich

Main Article Content

Agata Gadomska
Anna Sieczko


Słowa kluczowe : turystyka wiejska, agroturystyka, atrakcyjność, innowacje, produkty, studenci
Abstrakt
Innowacje są niezwykle istotnym czynnikiem, dzięki któremu obszary wiejskiezyskują nowe znaczenie oraz funkcje. Stanowią one także nieodzowny element rozwojudanego gospodarstwa oraz wyróżnienia go na tle pozostałych. Współcześnie obiekty turystykiwiejskiej łączą tradycję z nowoczesnością, gdyż ich oferty wypoczynku wykorzystują potencjałdziedzictwa przyrodniczego i kulturowego wsi, ale także wprowadzają coraz nowocześniejszerozwiązania i innowacyjne usługi. Badanie miało na celu ocenę postrzegania atrakcyjnościinnowacyjnych produktów turystyki wiejskiej wśród studentów uczelni warszawskich.Z analizy wynika niski poziom świadomości badanych w tym zakresie, przy jednoczesnymwysokim zainteresowaniu tego typu ofertą. Największą wartość przypisywano produktomtakim jak animaloterapia czy nowoczesnym gospodarstwom agroturystycznym mającymjacuzzi, SPA i basen.

Article Details

Jak cytować
Gadomska, A., & Sieczko, A. (2025). Postrzeganie innowacyjnych produktów turystyki wiejskiejprzez studentów uczelni warszawskich. Turystyka I Rozwój Regionalny, (23), 37–46. https://doi.org/10.22630/TIRR.2025.23.4
Bibliografia

Bosiacki, S. (2016). Agroturystyka markowym produktem turystycznym Polski – mity i rzeczywistość. W: A. Jęczmyk, J. Uglis, M. Maćkowiak (red.). Turystyka wiejska. Zagadnienia ekonomiczne i marketingowe. Wydawnictwo: Wieś Jutra Sp. z o.o., s. 135–142.

Czaplicka, M. (2022). Gospodarstwa agro-eno-turystyczne – innowacyjna oferta na obszarach wiejskich. Łosików: Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża.

Czerwińska-Jaśkiewicz, M. (2023). Agroturystyka szansą na rozwój obszarów wiejskich. Przyczynek do dyskusji. W: D. Gwiazdowicz (red.). Lasy i leśnictwo, a rozwój obszarów wiejskich Poznań: Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza G&P, s. 90–120.

Grześkowiak, J. (2022). Jedwabnictwo jako sposób na zwiększenie atrakcyjności oferty gospodarstw agroturystycznych. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, 107 (1), s. 84–96.

Harasim, E., Kwiatkowski, C. (2020). Wybrane oferty obszarów wiejskich oraz zrównoważonego rolnictwa i ogrodnictwa. Radom: Wydawnictwo Instytutu Naukowo-Wydawniczego „Spatium”.

Kasprowska-Nowak, K. (2020). Apiturystyka, apiterapia oraz terapia krajobrazem na przykładzie „Miasteczka Pszczelego” w Dzięgielowie (Śląsk Cieszyński). W: A. Biskupek-Wanot, B., Wanot, K., Kasprowska-Nowak (red.). Aktywność fizyczna i problematyka stresu. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Częstochowie, s. 163–173.

Klepacka-Dunajko, I., Kałuża, H. (2015). Agro-ekoturystyka zielarska przykładem markowego produktu turystycznego w Polsce, Europa Regionum, 24, s. 24-28.

Kosiński, R., Szymańska, E. (2024). Przedsiębiorczość turystyczna na obszarach wiejskich w świetle badań jakościowych. Akademia Zarządzania, 8 (1), s. 100–118. DOI: https://dx.doi.org/10.24427/az-2024-0006

Orbik, Z. (2017). Próba analizy pojęcia innowacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 105, s. 307–319.

Pałka-Łebek, E., Brambert, P. (2018). Innowacyjność w gospodarstwach agroturystycznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 32, s. 125–138. DOI: https://doi.org/10.18778/1508-1117.32.07

Pietrzak-Zawadka, J., Zawadka, J. (2015). Forest therapy jako forma turystyki zdrowotnej. Ekonomia i Środowisko, 4 (55), s. 199–209.

Pijet-Migoń, E. (2022). Turystyka winiarska na Dolnym Śląsku – innowacyjne nawiązanie do tradycji regionalnych. Turystyka Kulturowa, 1 (122), s. 7–25. DOI: http://dx.doi.org/10.62875/tk.v1i122.1318.

Pisarek, M., Gargała-Polar, M., Czerniakowski, M. (2017). Zioła jako atrakcja produktów sieciowych w agroturystyce. W: J. Wojciechowska (red.). Sieci współpracy w turystyce wiejskiej. Stan obecny i nowe wyzwania. Białystok: Wydawnictwo Partner Poligrafia, s. 165–181.

Prochorowicz, M., Stankiewicz, B. (2011). Turystyka zdrowotna w gospodarstwie agroturystycznym. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 288 (64), s. 125–132.

Roman, M. (2016). Znaczenie przedsiębiorczości i innowacyjności w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej gospodarstw agroturystycznych. Journal of Agribusiness and Rural Development, 1 (39), s. 183–189. DOI: https://doi.org/10.17306/JARD.2016.21

Sala, K. (2021). The attractiveness of the rural tourist product on the example of the trail “Lesser Poland Village Fragrant with Herbs”. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 50 (2), s. 53–64. DOI: https://doi.org/10.25944/znmwse.2021.02.5364

Sforcin, J., Weis, W., Ripari, N., Conte, F., Honorio, M., Sartori, A., Santiago, S. (2022). Apiterapia. Medicamentos das abelhas e possíveis tratamentos. Sao Paulo: Wydawnictwo UNESP.

Simonienko, K., Jakubowska, M., Konarzewska, B. (2020). Shinrin-yoku i terapia lasem-przegląd literatury. Psychiatria, 17 (3), s. 145–154. DOI: https://dx.doi.org/10.5603/PSYCH.2020.0022

Wojciechowska-Solis, J., Śmiglak-Krajewska, M., Kalinowski, S. (2022). Atrakcyjność i preferowanie wybranych form turystyki na obszarach wiejskich Polski Wschodniej – w badaniu opinii i wyborów turystów. Wieś i Rolnictwo, 2 (195), s. 101–134.

Wojcieszak, M. (2018). Innowacyjne produkty agroturystyczne na obszarze B-TOM. Intercathedra, 4 (37), s. 407–414.

Zawadka, A., Bielinis, E. (2019). Możliwości wykorzystania terenów leśnych do terapii lasem – czy dzięki drzewom możemy stać się szczęśliwsi i zdrowsi? Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 21 (58), s. 84–88.

Zawadka, J., Jęczmyk, A., Wojcieszak-Zbierska, M. M., Niedbała, G., Uglis, J., Pietrzak-Zawadka, J. (2022). Socio-Economic Factors Influencing Agritourism Farm Stays and Their Safety during the COVID-19 Pandemic: Evidence from Poland. Sustainability, 14 (6), 3526. DOI: https://doi.org/10.3390/su14063526

Żmudzińska, A., Rogoźnicki, D. (2021). Zwierzęta gospodarskie jako integralny element turystyki wiejskiej. W: D. Dąbrowski, E. Stępień (red.). Koła naukowe szkołą twórczego działania. Edycja siódma. Biała Podlaska: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, s. 68–76.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora