Perception of innovative rural tourism productsby students from Warsaw universities

Main Article Content

Agata Gadomska
Anna Sieczko


Keywords : rural tourism, agritourism, attractiveness, innovations, products, students
Abstract
Innovations are a crucial factor through which rural areas gain new significance and functions.They are also an essential element in a farm’s development and serve to distinguish it fromothers. Contemporary rural tourism facilities combine tradition with modernity, offering leisure basednot only on the richness of the natural and cultural heritage of the countryside but also on modernsolutions and innovative services. A survey was conducted to evaluate the perceived attractivenessof innovative rural tourism products among students from Warsaw universities. The results indicatea low level of awareness in this area, while also revealing a high level of interest in such offerings.The highest value was attributed to products such as animal-assisted therapy and modern agritourismfarms featuring jacuzzis, spas, and pools.

Article Details

How to Cite
Gadomska, A., & Sieczko, A. (2025). Perception of innovative rural tourism productsby students from Warsaw universities. Journal of Tourism and Regional Development , (23), 37–46. https://doi.org/10.22630/TIRR.2025.23.4
References

Bosiacki, S. (2016). Agroturystyka markowym produktem turystycznym Polski – mity i rzeczywistość. W: A. Jęczmyk, J. Uglis, M. Maćkowiak (red.). Turystyka wiejska. Zagadnienia ekonomiczne i marketingowe. Wydawnictwo: Wieś Jutra Sp. z o.o., s. 135–142.

Czaplicka, M. (2022). Gospodarstwa agro-eno-turystyczne – innowacyjna oferta na obszarach wiejskich. Łosików: Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża.

Czerwińska-Jaśkiewicz, M. (2023). Agroturystyka szansą na rozwój obszarów wiejskich. Przyczynek do dyskusji. W: D. Gwiazdowicz (red.). Lasy i leśnictwo, a rozwój obszarów wiejskich Poznań: Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza G&P, s. 90–120.

Grześkowiak, J. (2022). Jedwabnictwo jako sposób na zwiększenie atrakcyjności oferty gospodarstw agroturystycznych. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, 107 (1), s. 84–96.

Harasim, E., Kwiatkowski, C. (2020). Wybrane oferty obszarów wiejskich oraz zrównoważonego rolnictwa i ogrodnictwa. Radom: Wydawnictwo Instytutu Naukowo-Wydawniczego „Spatium”.

Kasprowska-Nowak, K. (2020). Apiturystyka, apiterapia oraz terapia krajobrazem na przykładzie „Miasteczka Pszczelego” w Dzięgielowie (Śląsk Cieszyński). W: A. Biskupek-Wanot, B., Wanot, K., Kasprowska-Nowak (red.). Aktywność fizyczna i problematyka stresu. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Częstochowie, s. 163–173.

Klepacka-Dunajko, I., Kałuża, H. (2015). Agro-ekoturystyka zielarska przykładem markowego produktu turystycznego w Polsce, Europa Regionum, 24, s. 24-28.

Kosiński, R., Szymańska, E. (2024). Przedsiębiorczość turystyczna na obszarach wiejskich w świetle badań jakościowych. Akademia Zarządzania, 8 (1), s. 100–118. DOI: https://dx.doi.org/10.24427/az-2024-0006

Orbik, Z. (2017). Próba analizy pojęcia innowacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 105, s. 307–319.

Pałka-Łebek, E., Brambert, P. (2018). Innowacyjność w gospodarstwach agroturystycznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 32, s. 125–138. DOI: https://doi.org/10.18778/1508-1117.32.07

Pietrzak-Zawadka, J., Zawadka, J. (2015). Forest therapy jako forma turystyki zdrowotnej. Ekonomia i Środowisko, 4 (55), s. 199–209.

Pijet-Migoń, E. (2022). Turystyka winiarska na Dolnym Śląsku – innowacyjne nawiązanie do tradycji regionalnych. Turystyka Kulturowa, 1 (122), s. 7–25. DOI: http://dx.doi.org/10.62875/tk.v1i122.1318.

Pisarek, M., Gargała-Polar, M., Czerniakowski, M. (2017). Zioła jako atrakcja produktów sieciowych w agroturystyce. W: J. Wojciechowska (red.). Sieci współpracy w turystyce wiejskiej. Stan obecny i nowe wyzwania. Białystok: Wydawnictwo Partner Poligrafia, s. 165–181.

Prochorowicz, M., Stankiewicz, B. (2011). Turystyka zdrowotna w gospodarstwie agroturystycznym. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 288 (64), s. 125–132.

Roman, M. (2016). Znaczenie przedsiębiorczości i innowacyjności w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej gospodarstw agroturystycznych. Journal of Agribusiness and Rural Development, 1 (39), s. 183–189. DOI: https://doi.org/10.17306/JARD.2016.21

Sala, K. (2021). The attractiveness of the rural tourist product on the example of the trail “Lesser Poland Village Fragrant with Herbs”. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 50 (2), s. 53–64. DOI: https://doi.org/10.25944/znmwse.2021.02.5364

Sforcin, J., Weis, W., Ripari, N., Conte, F., Honorio, M., Sartori, A., Santiago, S. (2022). Apiterapia. Medicamentos das abelhas e possíveis tratamentos. Sao Paulo: Wydawnictwo UNESP.

Simonienko, K., Jakubowska, M., Konarzewska, B. (2020). Shinrin-yoku i terapia lasem-przegląd literatury. Psychiatria, 17 (3), s. 145–154. DOI: https://dx.doi.org/10.5603/PSYCH.2020.0022

Wojciechowska-Solis, J., Śmiglak-Krajewska, M., Kalinowski, S. (2022). Atrakcyjność i preferowanie wybranych form turystyki na obszarach wiejskich Polski Wschodniej – w badaniu opinii i wyborów turystów. Wieś i Rolnictwo, 2 (195), s. 101–134.

Wojcieszak, M. (2018). Innowacyjne produkty agroturystyczne na obszarze B-TOM. Intercathedra, 4 (37), s. 407–414.

Zawadka, A., Bielinis, E. (2019). Możliwości wykorzystania terenów leśnych do terapii lasem – czy dzięki drzewom możemy stać się szczęśliwsi i zdrowsi? Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 21 (58), s. 84–88.

Zawadka, J., Jęczmyk, A., Wojcieszak-Zbierska, M. M., Niedbała, G., Uglis, J., Pietrzak-Zawadka, J. (2022). Socio-Economic Factors Influencing Agritourism Farm Stays and Their Safety during the COVID-19 Pandemic: Evidence from Poland. Sustainability, 14 (6), 3526. DOI: https://doi.org/10.3390/su14063526

Żmudzińska, A., Rogoźnicki, D. (2021). Zwierzęta gospodarskie jako integralny element turystyki wiejskiej. W: D. Dąbrowski, E. Stępień (red.). Koła naukowe szkołą twórczego działania. Edycja siódma. Biała Podlaska: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, s. 68–76.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)